Uansett hva du foretar deg digitalt, så vil det enten avsløre eller presentere deg, det du står for og dine verdier. Foto: Ren Røros Frontal.

Det du som bedrift foretar deg i dine digitale kanaler gir dine eksisterende og potensielle kunder et inntrykk av hvem du er – og hvem du ikke er. Margit Wintervold er digital markedsfører i Ren Røros Frontal og bruker digital markedsføring til daglig som en lekeplass for å teste ut hvordan hun best kan presentere bedrifter i digitale kanaler.

Hva er digital markedsføring?

Alt du presenterer og foretar deg i dine digitale kanaler, dvs. på hjemmesiden, på Facebook, Instagram og andre sosiale medier er digital markedsføring. Uansett hva du foretar deg digitalt, så vil det enten avsløre eller presentere deg, det du står for og dine verdier. Hvis du har en bevisst strategi for dine digitale kanaler, kan du bygge merkevaren og drive salget.

Å skape relasjoner er essensielt i digital markedsføring. Du kan bl.a. bygge relasjoner gjennom affiliate markedsføring, der bedriften samarbeider med influensere og påvirkere samt tredjeparter som f.eks. plattform, selskap eller gjennom innholdsplassering på andres nettsteder. Her er det viktig å gjøre en god research, finne en person som representerer det du står for og dine verdier. Deretter gjelder det å opprette samarbeid, og skape relasjoner og betingelser for et samarbeid som varer. Dessuten er det viktig å bruke nettverk og opprettholde gode relasjoner til samarbeidspartnere for å skape villighet til å delta i f.eks. kampanjer.

Engasjement er avgjørende for å skape gode relasjoner. Gjennom sosiale medier har du mulighet for å bygge gode relasjoner til følgere. Da kan du skape en community som er engasjert i det du som bedrift foretar deg. Mange glemmer den sosiale betydningen av sosiale medier. Skal du lykkes i denne kanalen er det viktig å huske at kommunikasjon går to veier.

Når du skaper innhold i sosiale medier, er det viktig å sørge for at følgerne også opplever at de blir sett. Tenk på hvordan du opptrer til daglig når du snakker med noen du gjerne vil bli bedre kjent med. Du holder øyekontakt, nikker og anerkjenner personen. I sosiale kanaler – enten du driver digital markedsføring eller ikke – overfører du dette ved å like og kommentere tilbake. Det handler om å presentere seg selv og sitt budskap, men like viktig er det å vise interesse tilbake, å lytte til følgerne. Er du oppmerksom på følgerne dine, skaper du lojalitet. Å beholde dine eksisterende kunder er like viktig som å finne nye.

«Åpenhet er viktig, og jeg har trua på at det er en suksessfaktor å være personlig i markedsaktiviteten, fordi det er det folk relaterer seg til, personlige historier eller vinklinger.»

– Margit Wintervold, digital markedsfører i Ren Røros Frontal

En annen måte å skape engasjement på er gjennom konkurranser og giveaways. Det er viktig, fordi du samtidig kan gi noe tilbake til følgerne dine. Konkurranser og giveaways kan arrangeres så avansert eller lavterskel som du ønsker, som f.eks. enkle og enkeltstående Instagram-konkurranser. Fordelen her er at mindre bedrifter med enkle midler kan hevde seg i kampen om forbrukernes oppmerksomhet. Om innholdet du skaper er kostbart eller lavterskel, spiller ingen rolle. Det viktigste er at det treffer. Bare å gjøre noe så enkelt som å stille spørsmål skaper engasjement, og ikke minst film skaper godt engasjement på nettet. Det er også lurt å tenke helhet. Kjører du kampanje i én kanal, bør du tenke på hva du gjør f.eks. i nyhetsbrev og bannerannonser som bygger opp kampanjen.

Digital markedsføring handler også om å bruke SEO og ikke minst levere godt og relevant innhold som treffer målgruppen. Å tilby de besøkende og følgerne godt innhold er avgjørende på alle plattformer. Det som er godt innhold for én bedrift eller ett selskap, trenger ikke å være godt innhold for en annen bedrift. Til syvende og sist er det bare dine følgere som avgjør hva som er godt innhold. Med de rette verktøyene, kan du kartlegge hvem følgerne samt dine eksisterende og potensielle kunder er. Når du vet det, kan du tilpasse innholdet, velge rett kanal og bedre treffe målgruppen.

I digital markedsføring er det relativt enkelt å prøve ut forskjellige typer innhold og avsender på ulike målgrupper. Samme innhold kan f.eks. testes ut med forskjellige influensere eller påvirkere for å måle resultater. Da er det viktig å kunne lese resultatet etter tester for å måle engasjement. Så lenge innholdet lenkes til din side, og du bruker analyseverktøy som Google Analytics, kan du hente ut verdifull informasjon som du kan bruke til å gjøre din digitale markedsføring vellykket. Du kan bl.a. måle hvor geografisk du treffer, du kan måle antall sidevisninger, hvor mange ganger kampanjesiden har blitt sett og om følgerne og besøkerne dine blir interessert nok til å gå videre på hjemmesiden. Har du en nettbutikk, kan du se nøyaktig hva kampanjen har kostet og hvor mye du har tjent på den. For å kunne se klare og tydelige resultater, er det viktig å teste bare én ting av gangen.

Destinasjon Røros: Jeg reiser i Norge. Foto: Ren Røros Frontal Why?
Filmen «Hei, ny dag!» ble utviklet av Ren Røros Frontal for Destinasjon Røros, som en hyllest til det beste Rørosregionen har å by på. Klikk på bildet over for å starte filmen.

Margit er opptatt av at det er viktig å prøve nye ting i markedsføringen. For henne er digital markedsføring en lekeplass og et laboratorium der hun kan teste utforskjellige måter å markedsføre bedrifter på. Det er lett å bytte ut bilder, farger og tekst. Bare kreativiteten setter grenser for hva du kan gjøre. Du kan leke med video, animasjoner alt – så lenge innholdet representerer deg.

Når innholdet er godt, treffer det målgruppen. Målgruppen blir engasjert og bidrar til å fremheve innholdet ditt. I mai 2020 laget Ren Røros Frontal filmen «Hei, ny dag!» for Destinasjon Røros. De ville ønske folk velkommen til regionen, samtidig som budskapet ble rettet nasjonalt for å vise hvor flott det er å feriere i Norge – sånn at det ikke bare handler om Rørosregionen, men at vi er med og heier på hverandre. Filmen skapte mye engasjement gjennom deling og kommentarer og bidro til at Destinasjon Røros nådde bredt ut med budskapet.

Ren Røros Frontal kan være en totalpartner for din digitale markedsføring, fra strategi, analyse, innholdsskaping til levering og oppfølging. Vil du høre hva vi kan gjøre med din digitale markedsføring?

Margit Wintervold

Vil du ha hjelp med din digitale markedsføring? Ta kontakt med oss.

Du kan ringe til Margit på 485 05 604 eller sende en e-post på znetvg.jvagreibyq@eraebebf.ab.