Se for deg at du får opp en annonse på Instagram for den perfekte julegaven til deg selv. Du klikker deg inn, og prisen er helt perfekt. Du bestiller, men ingenting dukker opp, og når du går inn for å sjekke har nettbutikken du bestilte fra forduftet. Hvordan kan du beskytte deg selv, og hva gjør du om uhellet allerede er ute?
Nye falske nettbutikker dukker opp hver dag, og forsvinner like fort. Svindlerne som står bak blir flinkere og flinkere til å lage nettbutikker som ser ekte ut og som tilsynelatende har mange positive brukeranmeldelser, men som i realiteten er ren svindel.
Her er noen tips du kan bruke for å avsløre de falske sidene og unngå å sitte med skjegget i postkassa.
Sjekk prisen
Er varene på butikken på tilbud? Er tilbudet for godt til å være sant? Da burde varsellampene ringe. Mange av de falske nettbutikkene reklamerer gjerne med 50% avslag eller mer på varene. Sammenlign prisene med tjenester som Prisjakt, Klarna (tidligere prisguiden) eller lignende.
Nettadresse og navn på butikk
Falske nettbutikker vil ofte spille på kjente merkevarer i navn og adresse til butikken. Vær obs på skrivefeil eller at adressen ligner den offisielle butikken til merkevaren. De falske nettbutikkene vil også ofte bruke ord som «billig», «salg» og lignende i adressen. Domener som «billignikenorge.com» og «hellyhansensalg.com» bør vekke mistanke. Søk opp navnet på nettbutikken og se om det finnes noen omtaler eller andre som har erfaringer med butikken om du er usikker, men pass på for falske omtaler.
Dårlig språk
Selv om bakmennene har blitt flinkere finnes det gjerne elementer på de falske nettbutikkene som bærer preg av at teksten har blitt oversatt. Har siden merkelig norsk burde det vekke mistanke.
Rar betalingsløsning
Er betalingsløsninga annerledes enn det du er vant til hos andre nettbutikker eller ber den deg om opplysninger som ikke er relevant for kjøp med kort burde du ta et skritt tilbake og ta en ekstra sjekk. Det kan også lønne seg å betale med kredittkort. Disse har en ekstra beskyttelse mot svindel gjennom finansavtaleloven, og banken kan hjelpe deg med å reklamere på kjøpet om du har blitt svindlet eller varen du mottar har feil eller mangler.
Jeg har blitt lurt – Hva nå?
Kontakt banken din og sperr kortet du betalte med. Dersom du har betalt med kredittkort er det sannsynligvis også mulig å få tilbake pengene. Dersom det er fare for at Bank-ID opplysningene dine er på avveie kan banken også hjelpe deg med å sperre denne. All form for svindel bør også anmeldes til politiet.