Tord Leander Hjertenes og Vegard Siksjø fra Ren Røros El-service sammen med hytteeierne Lisbeth Malvik og Hilmar Forodden, under “komet”-lampen som setter stemningen i rommet. Snart kommer det også opp et maleri fra Røros signert Christer Tronsmed. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros.

Da de endelig fant den riktige tomta, var det drømmehytta som sto på planen for Lisbeth Malvik og Hilmar Forodden. Med innsats fra Ren Røros El-service har paret fått smartstyring på lys, varme, brannvarslere, elbillader, ventilator, koketopp og mer til.

– En givende utfordring, forteller elektrikerne Vegard Siksjø og Tord Leander Hjertenes i Ren Røros El-service.

Smartstyringen gir full kontroll over strømregningen, og det er en liten investering å ta når man bygger nytt. Utstyret gjør at Lisbeth og Hilmar også kan få støtte fra Enova.

– Det er bare fordeler, mener Lisbeth.

Sammen har de lagt planer for lang tid fremover: Alt av ledninger er skjult, egne stikkontakter er gjort klar til juletre og julestjerne, robotstøvsugeren har fått forberedt sin egen, lille garasjeplass i bunnen av et plassbygd klesskap, og strøm til en fremtidig garasje og boblebad/badstue ute legges klart før plattingen bygges over.

– Jeg har brukt nesten 300 timer på dette prosjektet, for å skreddersy installasjonen og finessene etter Hilmar og Lisbeths ønsker, forteller Vegard, og Hilmar legger til:

– Vi har vært så fornøyde med alle som har vært her. Og det er viktig for oss å bruke lokale leverandører og lokal arbeidskraft.

Ajax brannvarsler er koblet på smartstyringen, og den varsler både ved røyk og varmeutvikling. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros

Ajax brannvarsler er koblet på smartstyringen, og den varsler både ved røyk og varmeutvikling. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros.

Lisbeth og Hilmar legger til rette for at også de firbeinte skal ha det fint på hytta. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros

Lisbeth og Hilmar legger til rette for at også de firbeinte skal ha det fint på hytta. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros.

Lokale røtter

Det var ikke tilfeldighetene som førte Lisbeth og Hilmar til Glåmos: Lisbeths mor kommer fra Orvos, og de har venner, tidligere kolleger og familie i området. Familiehytta gikk til søsteren, og kommunen gikk ikke med på å skille ut tomt. Derfor har de vært på utkikk etter en egnet hyttetomt, og med et tips fra Hilmars kollega ble det en telefon til Hans Vintervoll. Etter to års leting ble det full klaff.

– Tomta ble veldig riktig. Her kan vi labbe rett ut på ski, uten å måtte kjøre noe sted først. Vi har sett harer og rådyr utenfor, og snart skal vi sette opp fuglekasser og skigard, slik at hundene kan få være mye ute, forteller Hilmar.

Skiløypene mellom Glåmos og Røros, som kjøres opp av Røros tur- og løypeforening, går rett forbi hytta.

– Vi bidro til spleisen på ny løypemaskin, og nå skal vi melde oss inn i tur- og løypeforeningen, sier han.

Les også: “Tid for mer turglede”.

Vegard tar en full gjennomgang med de ferske hytteeierne. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros

Vegard tar en full gjennomgang med de ferske hytteeierne. Foto: Monica Hägglund Langen/ Ren Røros.

Maleriet over Røros-takene fra Christer Tronsmed har kommet opp i stua. Foto: Privat

Maleriet over Røros-takene fra Christer Tronsmed har kommet opp i stua. Foto: Privat.

God dialog underveis

Paret har fått hjelp av interiørarkitekt Bente Gjengår i Interior mood, som har vektlagt lyssettingen. Blant annet en helt spesiell “komet”-lampe og innfelt taklys på kjøkken og bad. Underlaget og planen var klar til start:

– Vanligvis er det vi som planlegger. Her har alt vært særdeles godt planlagt, og vi fikk komme til dekket bord, forteller Vegard.

– Men dere har også gode tanker om hva som er fint, legger Lisbeth til.

Begge parter fremhever kommunikasjonen underveis som spesielt god og ryddig.

– Vi bygger tillit med god kommunikasjon, sier Tord.

I tillegg har byggeplassen vært holdt ryddig:

– Jeg og Vidar i Røros entreprenør har en policy om at vi alltid rydder til hver helg, uansett om kunden kommer eller ikke, forteller Vegard.

– Og det har vi lagt merke til! Det har vært så fint å komme innom, skryter Lisbeth, og Hilmar legger til:

– Vi er så fornøyde og stiller gjerne som referanse, fordi vi vil hjelpe hverandre med å lykkes. Jeg har samme policy selv med mine kunder: Om de lykkes, så lykkes jeg.