Jobben var krevende, men resultatet var strålende, sier Tove R. Martens, reiselivssjef i Destinasjon Røros. Film: Ren Røros Frontal.

Denne filmen gjør meg skikkelig stolt! Jeg er imponert over budskapet og uttrykket som Ren Røros Frontal har fått frem. Jobben var krevende, men resultatet var strålende, sier Tove R. Martens, reiselivssjef i Destinasjon Røros.

Koronapandemien. Koronasituasjonen. Nedstenging av landet. Regjeringen har tatt i bruk de sterkeste og mest dramatiske tiltakene vi har hatt i fredstid, i løpet av de ukene som har gått siden skoler, barnehager, kontorer og arbeidsplasser stengte den 12. mars 2020. Grensene ble stengt, regionene ble lukket for hverandre og flyene ble satt på bakken. Denne krisen har rammet mange næringer og arbeidstakere hardt, men reiselivsnæringen har ligget brakk over hele landet. Ingen visste når vi kunne reise igjen, bare at det kom til å skje en gang. Dette var utgangspunktet når Ren Røros Frontal skulle lage en ny film for Destinasjon Røros.

– Reiselivet har hatt den tøffeste starten noensinne på en sommersesong, sier reiselivssjef Tove R. Martens, men nå står vi foran en ny dag. I den nye filmen ønsker vi å formidle håp, optimisme og reiseglede. Derfor ville vi å bruke Knutsen og Ludvigsens låt Hei, ny dag fra 1980, som er en sang som handler om at det er tøffe tider, men at det alltid vil komme en ny dag og den hilser vi velkommen og sier: Fint, du kom! Og nå er vi klare for å ta imot turistene.

Du må gjerne, sende tårer, og sende regn, sende vinder og skumle tegn. Hei, ny dag. Fint du kom. Fint du kom!

– Denne filmen har vært ekstra gøy å jobbe med, fordi det har vært flere fagfelt som har trukket sammen, forteller Sigrid M. Jansen, daglig leder i Ren Røros Frontal. Når de som jobber med film, tekst, design og digital markedsføring løfter egen kompetanse og drar i samme retning, slik at helheten blir større enn summen av delene, ja, da svinger det på jobben, sier Jansen.

2020 er det året da alle nordmenn kommer til å dra på Norgesferie, og derfor mener Martens at det er viktig at Destinasjon Røros er med og markerer seg nå, før turistene bestemmer seg for hvor de skal dra. Samtidig er det viktig at reiselivet i Norge står sammen, mener hun, og at vi alle gir gode tips til reiser i hele landet.

– Vi vil gjøre alle oppmerksomme på hvilken perle vi er – midt i landet, samtidig som vi også skal løfte hverandre frem. I en krise er det samarbeid som gjelder. Derfor oppfordrer vi alle til å bruke #jegreiseriNorge for å dele ferieperler og reiseglede over hele landet, sier reiselivssjefen.

Filmen hadde premiere på FaceBook onsdag 27.5.2020 kl. 19.
15 timer etter har filmen nådd over 15.700 visninger.

Vi vil gjøre alle oppmerksomme på hvilken perle vi er – midt i landet, samtidig som vi også skal løfte hverandre frem. Derfor oppfordrer vi alle til å bruke #jegreiseriNorge for å dele ferieperler og reiseglede over hele landet. Klikk på bildet over for å starte filmen.