Destinasjon Røros er en av Ren Røros Frontal sine største kunder. Langsiktig arbeid med søkemotoroptimaliseringSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha. er avgjørende for å skape god synlighet for alt det Rørosregionen har å by på. Foto: Ren Røros Frontal.

Mange kunder vi snakker med skjønner at SEOSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha. (søkemotoroptimalisering) blir mer og mer viktig, men det kan være utfordrende å forstå fullt ut hva SEO består av – og ikke minst: hvilken verdi har det for deg?

Derfor skal vi ikke gå så mye inn på hva SEO er i denne artikkelen, men heller se på hvorfor SEO i økende grad bør være noe du tar med deg inn i bedriften din.

En god start på en SEO-jobb er å begynne å tenke over hva du ønsker å oppnå med bedriften din. Du har sikkert jobbet mye med å definere klare mål for å lykkes. Eller mer direkte sagt, hva som bringer deg inntekt og et godt omdømme. Hvis du kan sette fingeren på dette helt konkret, finner du raskt det vi kaller KPI (Key Performance Indicators). Dette er indikatorene på hva som fører deg i ønsket retning. Ofte kan dette være et rent salg, men det er flere ting du kan og bør måle for å se om du på riktig vei.

7 nøkkelfaktorer for god SEO

La oss se på noen nøkkelindikatorer for søkemotoroptimalisering. Kort forklart er dette faktorer som har mye å si for hvor synlig du er på nett for dine eksisterende og potensielle kunder.

Organisk synlighet

Hvilken synlighet har du egentlig i dag, som du ikke har betalt for? Hvor kommer du opp når noen søker etter tema og søkeord som har betydning for deg? Har du noen topplasseringer i søk?

Organiske økter på sidene dine

Hvilke sider besøker brukerne dine når de først har funnet nettstedet ditt gjennom søkemotorene? Gjør de det du ønsker at de skal gjøre? Her vil en god struktur sørge for at brukeren går i dybden på nettstedet ditt.

Fluktfrekvens

Her kan du måle hvor mange brukere som laster siden din, men som går ut igjen med en gang uten å foreta seg noen handlinger på sidene. Hvis du har en høy fluktfrekvens, bør du se nærmere på hvorfor dine besøkende forsvinner fra sidene dine.

Gjennomsnittlig tid på sidene

Hvor lenge er brukerne dine inne på sidene? Lengden på den tiden brukerne synes det er verd å bruke på nettstedet ditt, indikerer gjerne kvaliteten på innholdet. En nøkkelfaktor her er ofte hvilken nytteverdi innholdet har for brukeren.

Organiske klikk (CTR – click through rate)

Hvor mange er det som klikker på lenkene de finner fra sidene dine når de søker? Har du tekster og verdiforslag som er så gode at de du ønsker å treffe faktisk klikker seg inn på sidene dine?

Lenker fra andre til dine sider

Hvem finner innholdet ditt verdifullt og lenker tilbake til deg? Dette kan gi stor verdi fordi Google vektlegger dette som en rangeringsfaktor. Jo flere gode lenker du får fra andre seriøse nettsider, jo bedre er det for synligheten din!

Hastighet og lastetid for sidene dine

Hastigheten på sidene dine har faktisk mye å si for hvor høyt nettstedet ditt rangeres av søkemotorer som Google. Hvis en side tar lang tid å laste inn, er det fare for at brukeren forlater den. Kanskje har du selv forlatt sider som er trege? Lav hastighet kan bidra til at du mister besøkende som kan finne verdifullt innhold på sidene dine.

Organisk synlighet
Hvilken synlighet har du egentlig i dag, som du ikke har betalt for? Hvor kommer du opp når noen søker etter tema og søkeord som har betydning for deg? Har du noen topplasseringer i søk?

Organiske økter på sidene dine
Hvilke sider besøker brukerne dine når de først har funnet nettstedet ditt gjennom søkemotorene? Gjør de det du ønsker at de skal gjøre? Her vil en god struktur sørge for at brukeren går i dybden på nettstedet ditt.

Fluktfrekvens
Her kan du måle hvor mange brukere som laster siden din, men som går ut igjen med en gang uten å foreta seg noen handlinger på sidene. Hvis du har en høy fluktfrekvens, bør du se nærmere på hvorfor dine besøkende forsvinner fra sidene dine.

Gjennomsnittlig tid på sidene
Hvor lenge er brukerne dine inne på sidene? Lengden på den tiden brukerne synes det er verd å bruke på nettstedet ditt, indikerer gjerne kvaliteten på innholdet. En nøkkelfaktor her er ofte hvilken nytteverdi innholdet har for brukeren.

Organiske klikk (CTR – click through rate)
Hvor mange er det som klikker på lenkene de finner fra sidene dine når de søker? Har du tekster og verdiforslag som er så gode at de du ønsker å treffe faktisk klikker seg inn på sidene dine?

Lenker fra andre til dine sider
Hvem finner innholdet ditt verdifullt og lenker tilbake til deg? Dette kan gi stor verdi fordi Google vektlegger dette som en rangeringsfaktor. Jo flere gode lenker du får fra andre seriøse nettsider, jo bedre er det for synligheten din!

Hastighet og lastetid for sidene dine
Hastigheten på sidene dine har faktisk mye å si for hvor høyt nettstedet ditt rangeres av søkemotorer som Google. Hvis en side tar lang tid å laste inn, er det fare for at brukeren forlater den. Kanskje har du selv forlatt sider som er trege? Lav hastighet kan bidra til at du mister besøkende som kan finne verdifullt innhold på sidene dine.

Nå har du forhåpentligvis fått litt mer innsikt i hva du kan måle innenfor SEOSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha.. Du kan ta en rask sjekk av din egen synlighet ved å stille deg selv følgende spørsmål:

  • Har jeg synlighet på områder som er knyttet til lønnsomhet for bedriften min?
  • Gjør de besøkende handlinger som jeg ønsker på sidene mine? Det kan f.eks. være et kjøp eller at de tar kontakt for flere opplysninger fra deg.
  • Har du innhold som hjelper de besøkende med noe de lurer på eller de trenger?

Hvis du kan svare ja på alle tre har du gjort en bra jobb. Gjennomsnittlig søker vi i Google ca. 10 ganger hver dag i Norge. Det utgjør 50 millioner søk per døgn! Da er det ikke rart at søkemotoroptimalisering er viktig for de fleste bedrifter. De som er mest synlige vinner, og er det konkurrentene dine som dukker opp i søket, kan du i verste fall tape kunder.

Finn ut hva som er verdifullt for deg. Det kan du overføre til nettsidene dine og i din digitale markedsføring for å oppnå økt synlighet.

Trenger du mer innsikt om hva du bør gjøre? Snakk med oss om SEO.

Bjørn Marius Narjord. Foto: Ren Røros Frontal.

Vil du at din bedrift skal bli mer synlig på nett? Ta kontakt med oss.

Du kan ringe til Bjørn Marius på 922 61 618 eller sende en e-post på owbea.anewbeq@eraebebf.ab.