Bjørn Marius Narjord er digital strateg i Ren Røros Frontal. Han mener bedrifter i dag ikke kommer utenom SEOSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha.. Foto: Ren Røros Frontal.

Ren Røros Frontal sørger for at produkter og tjenester blir synlige på nett. Det er bra for forbrukerne og bra for bedriften din. Bjørn Marius Narjord er digital strateg i Ren Røros Frontal. Han mener bedrifter i dag ikke kommer utenom SEOSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha..

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering forkortes SEO, og er en rekke verktøy som brukes for at en hjemmeside skal få optimalt besøk. Godt innhold med høy kvalitet og troverdighet er avgjørende. SEO er en jobb vi gjør for at innholdet på hjemmesiden din skal komme i topp hos søkemotorer som Google.

Hvem er SEO for?

SEO er for alle som har en bedrift med hjemmeside. Hvis du vil at kundene skal oppdage det du har å tilby, kommer du ikke utenom SEO. All kjernevirksomhet bedriften tilbyr bør være synlig der det gir mest relevans. Det vil si at du dukker opp på søkeord der det finnes stor interesse blant brukerne, og hvor din virksomhet kan skape verdi.

Det finnes ingen standardløsning for SEO, hele poenget er at den skal passe unikt til den enkelte bedrift og nettløsning. For å skape synlighet må innholdet på nettsidene være godt, relevant og troverdig. Innhold som ikke er relevant bør fjernes, fordi det trekker nettløsningen ned på søketreffene. Dessuten er ikke synlighet nok i seg selv, du må også ha et godt verdiforslag for de som besøker sidene dine.

Det er viktig å plassere arbeidet med god synlighet i sammenheng med det du gjør også i andre kanaler. Det du gjør i dine sosiale kanaler, påvirker også synligheten til bedriften. En god anmeldelse på f.eks. Facebook vil bli lagt merke til av søkemotoren. Gjennom å bygge troverdighet med godt innhold og være til hjelp og nytte for forbrukerne kan du faktisk bygge og styrke merkevaren.

«De som evner å skape nytte og verdi for besøkende vinner kampen om de beste plasseringene».

Langsiktig arbeid – som kan gi stor gevinst!

Arbeid med SEOSøkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. En søkemotor er programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele internett. Noen kjente søkemotorer er Google, Bing, DuckDuckGo og WolframAlpha. er ingen quick fix for bedrifter som vil oppnå større synlighet. Særlig i et konkurranseutsatt område vil det ta noe tid før en ser resultater i søkemotorene. Det mest avgjørende er godt innhold som både søkemotoren og brukerne anser som verdifullt, og dette tar tid å bygge opp.

Men når resultatene kommer, er du sikret en sterk og god posisjon i lang tid. Fortjente rangeringer i toppen av søket reflekterer et solid arbeid med godt, relevant og troverdig innhold. De som evner å skape nytte og verdi for besøkende vinner kampen om de beste plasseringene.

Vil du at din bedrift skal bli mer synlig på nett?

Ren Røros Frontal kan være en totalpartner, fra utvikling av nettløsning til utvikling, innholdsskaping og lansering. Vi skaper innhold som er relevant for bedriften din og sørger for at den blir synlig der kundene dine befinner seg. Innsikt, bred fagkunnskap og gode verktøy er hjørnesteiner i dette arbeidet.

Vil du at kundene skal finne nettopp deg blant konkurrentene? Ring til oss eller send oss en e-post hvis du vil du at din bedrift skal bli mer synlig på nett.

Bjørn Marius Narjord. Foto: Ren Røros Frontal.

Vil du at din bedrift skal bli mer synlig på nett? Ta kontakt med oss.

Du kan ringe til Bjørn Marius på 922 61 618 eller sende en e-post på owbea.anewbeq@eraebebf.ab.