Det er ikke så mye merkevarebygging som skal til for å gi din kunde et inntrykk av deg, din bedrift, og hva du kan gjøre for kunden.

Noen kunder har hørt om deg og vil vite mer, mens andre kunder får vite om deg tilfeldig eller gjennom et målrettet Google-søk. Uansett er det viktig at du alltid er tydelig, om det er gjennom logo, budskap, kampanjer, annonser eller annen kommunikasjon.

Hva er egentlig en visuell identitet?

Visuell identitet handler om å ta styring over budskapet du sender ut til kundene dine. Det handler om de synlige aspektene ved en merkevare, og inkluderer blant annet logo, fargebruk, bilde og illustrasjonsstil. Det inkluderer også profileringsmateriale i form av for eksempel nettside, annonser og trykksaker. Denne identiteten er budskapet du sender ut til kunden, og slik merkevarebygging er viktig med bevisste valg for hvordan man ønsker å bli oppfattet.

En god identitet skal gjøre mer enn å spre informasjon om bedriften. Du skal skape en emosjonell tilknytning hos mottakeren. Det hjelper ikke å ha en fin logo og bildestil, når dine potensielle kunder ikke kan relatere til merkevaren din.

Design Thinking

En sterk merkevare er noe av det viktigste du har for å kunne øke salget hos dine kunder og skape en relasjon over tid. Derfor jobber vi i Ren Røros Frontal alltid etter prinsippet om «Design Thinking». I slike prosesser ser vi særlig på behov og utfordringer for dine kunder og for deg. Hvilke problemer har din kunde, og hvordan kan du løse dette problemet på best mulig måte? Hvilke inntrykk og følelser vekker du hos kundene dine?

En god visuell identitet og en sterk merkevare skal vise fram ditt særpreg og din personlighet, samtidig som den er lett å kjenne igjen og lett å huske.

Øker din gjenkjennelse

Når vi designer visuelle identiteter for våre kunder har vi mange tanker i bakhodet. For å lykkes med merkevarebygging må merkevaren ha en klar personlighet, og skal gjøre deg unik sammenlignet med konkurrentene dine. I bransjer med mange aktører er det viktig med særpreg, ikke bare visuelt, men også i tjenestene du tilbyr.

Den visuelle identiteten skal ha et konsistent og helhetlig uttrykk, uansett kanal og kampanje. Dette er med på å øke din gjenkjennelighet, og gir et mer profesjonelt og tydelig inntrykk. En designmanual er et nøkkeldokument som lærer opp alle innholdsprodusenter til å kommunisere et umiskjennelig budskap videre ut til publikum, og anbefales for å holde merkevaren sterkere i det lange løp.

Sterke merkevarer gir god business

Å lage en god visuell identitet tar tid og er en krevende oppgave. Samtidig er en sterk merkevare en av de beste investeringene din bedrift kan gjøre på sikt.

Hvis du noen gang er i tvil, husk at Apple, en av vår tids sterkeste merkevarer, var på randen av konkurs i 1997 på grunn av dårlig valg og dårlig markedsføring. Å fornye merkevaren din kan ta deg langt!

Trenger du noen å spille på lag med?

Ren Røros Frontal brenner for design og kommunikasjon som skaper engasjement og vekker interesse og inspirasjon. Trenger du noen å diskutere merkevarebygging med? Kontakt oss gjerne for en uformell prat om hva du vil kommunisere og hva vi kan hjelpe deg med.

Hos Ren Røros Frontal møter du hardt arbeidende, kreative og engasjerte ansatte. Vi elsker å spille på lag – med hverandre og med deg.

Kontaktinformasjon:
Ren Røros Frontal as
Daglig leder Sigrid M. Jansen
Tlf.: 98 60 10 01
E-post: fvtevq.wnafra@eraebebf.ab