Å navigere i ukjent farvann er krevende, men kanskje er det nettopp nå du har tid til å tenke langsiktig. Foto: Ren Røros Frontal.

En merkevare gir mange fordeler for en virksomhet, og i krisetiden vi nå er inne i, kan det virke utfordrende og fortvilende å skulle holde på merkevaren og identiteten din. Å navigere i ukjent farvann kan være krevende, samtidig er det nå du har tid til å tenke langsiktig.

Behold helikopterblikket – det du gjør i dag vil definere deg i morgen.

Hva er en merkevare?

En merkevare er en vare eller en tjeneste med et navn, logo, slagord eller designuttrykk som skiller et produkt eller en tjeneste fra sine konkurrenter. Typisk for en merkevare er at det gir kunden eller brukeren en tilleggsverdi til varen for øvrig.

En sterk merkevare gir mange fordeler, og representerer egenskaper virksomhetene gjerne vil assosieres med gjennom verdier, ideer og personlighet. Den er lett gjenkjennelig og gir kunden en forventning og bevissthet rundt det virksomheten står for.

Eksempler på merkevarer er Coca Cola, Apple, IKEA, Gilde, finn.no og Tine. Lokalt er Røros ikke bare et sted, men også en merkevare, som brukes særlig i markedsføring innen reiseliv og lokalmat. Andre lokale merkevarer er eksempelvis Rørosmat.

Hvordan skal jeg holde koken under krisen?

Det er god grunn til å spørre i hvilken grad endringer som følge av koronaviruset ikke bare vil påvirke økonomien, men også de sosiale, kulturelle og teknologiske sidene ved samfunnet.
Bør du avvente og se det hele an, eller skal du snu deg rundt og satse for fullt, forberede deg på den tiden som kommer? For den kommer, og det er nå du har tid til å forberede deg. Tenk så langsiktig som mulig.

Europas største byrånettverk, Publicis Group, har gått ut med seks råd for styring og styrking av merkevarer under koronakrisen.

  1. Posisjoner merkevaren for bedre tider.
    Merkevarer som fortsetter å investere vil oppleve vekst når situasjonen stabiliserer seg.
  2. Vær tett på kundene.
    Ha fleksible planer, vær tett på kundene og prøv å forutse hvilke behov de har.
  3. Se etter nye kundesegmenter.
    Hold øynene åpne for nye segmenter som et resultat av endring i forbruksmønster og behov.
  4. Vis hvordan merkevaren din kan bidra.
    Vær realistisk, ærlig og empatisk i forhold til hvordan din merkevare kan bidra i situasjonen.
  5. Gjør nødvendige tilpasninger i mediestrategi/-planer.
    Situasjonen fører til endrede medievaner og økt mediekonsum. Tilpass medieplanen disse endringene.
  6. Sett fart på digital utvikling og innovasjon.
    Digitale plattformer blir viktigere enn noen gang, både for informasjon, inspirasjon og handel.

Trenger du noen å spille på lag med?

Ren Røros Frontal brenner for design og kommunikasjon som skaper engasjement og vekker interesse og inspirasjon. Trenger du noen å diskutere din merkevare med nå når alt er usikkert? Kontakt oss gjerne for en uformell prat om hva du vil kommunisere og hva vi kan hjelpe deg med.

Hos Ren Røros Frontal møter du hardt arbeidende, kreative og engasjerte ansatte. Vi elsker å spille på lag – med hverandre og med deg.

Kontaktinformasjon:
Ren Røros Frontal as
Daglig leder Sigrid M. Jansen
Tlf.: 98 60 10 01
E-post: fvtevq.wnafra@eraebebf.ab