Allerede 5. mai vil de første huseierne få felles besøk. Du får et brev fra Røros kommune med informasjon om tilsynet og tidspunktet for besøket. Foto: Heidi Tharaldsen.

Nå skal brannvesenet, el-tilsynet og byggesaksavdelingen starte med felles tilsynsbesøk. Tidligere ble det gjennomført separate tilsyn og huseiere har fått opp til tre tilsynsbesøk. Nå skal vi samarbeide og kommer sammen på ett felles tilsyn hos deg. Denne typen fellestilsyn vil kun gjelde utvalgte objekter. Tilsynene med forslag til avtaletidspunkt sendes ut av kommunen.

Målet med samarbeidet er å redusere antall besøk totalt, og i tillegg øke kvaliteten på tilsynene vi gjør.

  • Når det gjennomføres tre tilsyn samtidig, sparer vi tid og ressurser både for huseierne og oss som fører tilsyn.
  • I tillegg stiller vi med bred kompetanse på besøket. For deg som huseier betyr det enda bedre veiledning og hjelp dersom det er behov for oppfølging etter tilsynet.

Oppstart i mai

Allerede 5. mai vil de første huseierne få felles besøk. Du får et brev med informasjon om tilsynet og tidspunktet for besøket. Her får du også en kontaktperson, som du kan ta kontakt med hvis du har spørsmål både før og etter tilsynet.

Dette samarbeidet markerer et viktig skritt for bedre service til innbyggerne.

Tilsyn skal bidra til å sikre trygge boliger

Forslaget om å samarbeide kom fordi vi ser at vi har ulik kompetanse som gjør at vi utfyller hverandre. Dette vil gi huseiere og leieboere høy kvalitet på tilsynet og god veiledning i forlengelsen av dette. Vi er tre virksomheter som allerede fører tilsyn. Selv om vi ser på ulike ting på tilsynet så skal vi ofte innom de samme stedene – utleieenheter, større bygninger og mer. Da er det naturlig at vi gjennomfører tilsyn sammen.

Klikk her for å lese om saken hos Røros kommune.