KUNDESENTERET: Pål-Amund jobber på kundesenteret til Ren Røros Digital, der løser han små og store problemer for privat- og bedriftskunder. Foto: Trond Haugan, Mediastorm

Pål-Amund Johansen-Paule er 25 år gammel og halvveis i forløpet som lærling hos Ren Røros Digital. Han liker at han kan jobbe under utdannelsen, styre sin egen arbeidsdag og få lønn under utdanning.

– Jeg flytta hit fra Kongsberg, der jeg studerte informasjonsfag på Tinius Olsen Fagskole. Det var mitt andre forsøk på å studere. Det gikk ikke så bra, for jeg synes det er vanskelig å studere som en generell aktivitet. Det handler om at jeg kan syns det er vanskelig å konsentrere meg.

Da våren kom og et studieår var nesten fullført, konkluderte Pål-Amund at han ville gjøre noe som var mer praktisk. Lærling var en av mulighetene han så for seg.

Ville til Røros

Han hadde bodd på Røros tidligere, og hadde lyst til å flytte tilbake igjen. Ren Røros Digital var ett av stedene han søkte.

– Da jeg søkte om lærlingplass på Røros, var det faktisk bare Ren Røros Digital som svarte og kommuniserte med meg, og jeg søkte vel fem steder. Jeg var ganske overrasket over at jeg ble kontaktet og kom gjennom nåløyet. Det var Vidar Kojan Grind som tok kontakt, jeg føler jeg er kjempeheldig for at det gikk som det gikk.

Trygg arbeidsplass

Deretter tok det ikke lang tid før Pål-Amund signerte lærlingekontrakt med Ren Røros Digital.

– Det gikk veldig bra å finne min plass i Ren Røros Digital, folk her er veldig greie og hyggelig. Om en gjør noe feil, er det fullstendig lov. Jeg har gjort noen feil, men jeg har aldri blitt møtt med noen negative kommentarer eller konsekvenser.

Han sier at han synes Ren Røros Digital kjennes som en trygg arbeidsplass, og at det passer ham veldig bra å jobbe fremfor å sitte på skolebenken.

UT PÅ SUPPORTOPPDRAG: Ofte kan tekniske problemer og utfordringer løses over telefonen, andre ganger er det nødvendig å ta turen ut til bedriften eller hjem til en kunde. Foto Mediastorm, Trond Haugan

LØSER PROBLEMER: Senior systemkonsulent Christian Bakken og Pål-Amund Johansen-Paule er på serviceoppdrag hos en bedriftskunde for å sørge for at en datamaskin synkroniserer innholdet i skyen. Foto Mediastorm, Trond Haugan

Trives godt

– Å jobbe i Ren Røros Digital er midt i blinken for meg, fordi her er det faktisk arbeid jeg gjør hver dag. Jeg trives mye bedre med å ha konkrete ting å gjøre, for meg er det en mye bedre tilnærming til læring enn å studere på skolebenken.

Han legger til at han har blitt godt kjent med folk på jobben, og trives godt på Røros. På Fritida spiller han dataspill.

– Jeg spiller mye med kompiser på nett, det går stort sett i PUBG, det er et first person shooter-spill, der det handler om å overleve lengst mulig, forklarer Pål-Amund.

Lønn under utdanning

I lærlingetida får han lønn under hele utdanningen, det er enda en faktor som gjør det attraktivt å ta utdannelsen gjennom lærlingeordninga.

– Som lærling startet jeg med 30 % av full lønn for en dataelektroniker, deretter stiger lønna prosentvis i løpet av lærlingetida. Betalt utdanning er absolutt et ekstra pluss, sier han.
Lærlingetida har et forløp på tre år, for Pål-Amund har ikke elektro i bunn, men tok studiespes. på videregående.
– Etter tre år som lærling i Ren Røros Digital blir jeg dataelektroniker. På skolebenken ville det tatt to år, men der måtte jeg altså tatt opp studielån i Statens lånekasse og hatt en deltidsjobb. Som lærling får jeg brukt hele arbeidsdagen på læring og å jobbe med det jeg er interessert i, forklarer han.

Varierte arbeidsdager

Som dataelektroniker i Ren Røros Digital går arbeidsdagene til Pål-Amund ut på å ta telefoner, svare på e-post, Facebook og supportmail og løse tekniske problemer ute hos kunder.

– Jeg jobber i kundesenteret, folk tar kontakt med et problem, og da er det mitt ansvar å finne feilen og løse problemet. Det er både bedrifts- og privatkunder. En arbeidsdag kan bestå av veldig forskjellige oppgaver, jeg har varierte dager.

Styrer arbeidsdagen selv

Han liker spesielt godt at han kan sette opp og styre sin egen arbeidsdag.

– Oppgavene til oss på kundesenteret er å svare på telefonen og alle andre henvendelser, ut over det legger vi opp arbeidsdagen selv.

Om halvannet år er fagprøven avlagt, da er planen til Pål-Amund å få fast stilling som dataelektroniker i Ren Røros Digital.

LAV TERSKEL: – Kundene skal ha lav terskel for å kontakte oss, enten det er problemer med WiFi, kanaler i Telia Play eller noe annet, så er det bare å ringe oss. Vi er alltid klare for å hjelpe, sier Pål-Amund. Foto: Mediastorm, Trond Haugan