Partner og grunnlegger Kjell-Inge Fremo og regnskapsansvarlig Hilde Horntvedt anbefaler mindre bedrifter å satse på roboter. Foto: Ren Røros / Torgeir Anda.

Fremo Bemanning har spart mye tid på å bruke roboter til samkjøring av lønn og ansatte-registeret. Like viktig er det at roboten ikke gjør feil. Fremo sier roboter også er for små- og mellomstore bedrifter. En liten avtale kan gi stor gevinst.

Hilde Horntvedt har vært ett år i Fremo Bemanning. Hun er ansvarlig for regnskap og lønn. Hun hadde hørt om roboter før hun begynte, men trodde ikke i utgangspunktet at det var så aktuelt. Samtidig var hun interessert i alt som smakte av effektivisering og forenkling. Hun så blant annet at Fremo hadde to store systemer som ikke snakket skikkelig sammen.

Det var da Kjell Inge Fremo koblet henne med Ren Røros Intelligent Automation. Sammen med Camilla Haaheim Larsen og Johan Royson fikk de øynene opp for nye muligheter.

– Når vi først skjønte at her kunne vi gjøre noe fornuftig, så gikk det fort. Vi har to prosjekter i gang knyttet til lønn og registeret for ansatte. Nå vurderer vi å gå videre.

Rask og nøyaktig

Fremo betaler lønn til rundt 800 medarbeidere i løpet av et år. Det kan være fagfolk som leies ut for en uke eller et år – eller mer. Det kan være alt fra en kokk på et hotell på Orkanger til finansdirektør i et større selskap. Det kan være noen som får en kort sommerjobb, mens andre ender med fast ansettelse.

I tillegg til bemanningssoppdragene rekrutterer Fremo rundt 150 til faste stillinger.

– Det er fascinerende for oss å lære robotene å lete etter alt fra kokk til kirketjener. Når vi først har fått til det sparer vi ekstremt mye tid. Det som før tok flere dager er nå gjort på en halv dag. Det viktigste er ikke at det er penger spart, men at alle blir fornøyde fordi det gjøres korrekt. Jeg kan gjøre feil, men ikke robotene.

[monsterinsights_popular_posts_inline]

Liten avtale – stor gevinst

Den faste avtalen med Ren Røros Intelligent Automation (RRIA) er på rundt to tusen kroner i måneden. Så kommer det alltid noe ekstra ut fra hva de bestiller av tjenester.

Kjell-Inge Fremo sier dette bekrefter at små og mellomstore bedrifter bør satse mer på robotisering. Det gjelder ikke lenger bare de største selskapene.

– Jeg tror også at mindre bedrifter må få øynene opp for robotisering. Alle som har transaksjoner vil oppnå en gevinst, enten det er timeføring eller fakturautsending. Jeg tror ikke dette gjør at noen mister jobben. Det finnes mange oppgaver som er mer spennende å gjøre enn det rutinemessige arbeid som en robot gjør bedre.

Partner og grunnlegger Kjell-Inge Fremo og regnskapsansvarlig Hilde Horntvedt anbefaler mindre bedrifter å satse på roboter.

Partner og grunnlegger Kjell-Inge Fremo og regnskapsansvarlig Hilde Horntvedt anbefaler mindre bedrifter å satse på roboter. Foto: Ren Røros / Torgeir Anda.

Camilla Haaheim Larsen i Ren Røros IA sier at avtalen med Fremo er et eksempel på mindre avtaler, gjerne som «robot as a service»

Robotsørvis: Camilla Haaheim Larsen i Ren Røros IA sier at avtalen med Fremo er et eksempel på mindre avtaler, gjerne som «robot as a service». Foto: Ren Røros / Torgeir Anda.

Lav terskel

Camilla Haaheim Larsen i Ren Røros IA sier at avtalen med Fremo er et eksempel på mindre avtaler, gjerne som «robot as a service». Det betyr at Fremo ikke trenger å tenke på servere eller lisenser- alt er en del av pakken RRIA leverer.

– Sammen finner vi oppgaver som passer til automatisering, resten tar vi oss av. Vi hjelper både store og små bedrifter med å finne løsninger som gjør tjenestene raskere og sikrere. Du trenger ikke være stor å få begynne med robotisering. Hvis du først tar det i bruk vil du raskt se at det gir stor gevinst for kundene, og dermed også for bedriften. Det er en lav tersker for å starte den første robotiseringen.

Fakta

Fremo Bemanning hadde i fjor en omsetning på 115 millioner kroner, og et resultat på 7,2 millioner kroner. Selskapet har 14 fast ansatte i Trondheim og to i Tromsø.