Til tross for koronapandemi, unntakstilstand og en hverdag som er snudd på hodet for de fleste av oss, så går maskineriet hos Ren Røros El-service som tilnærmet normalt. Kanskje til og med på høyere hastighet.
«Nei, her er ingen permitterte», forteller elektroinstallatør og daglig leder Inger Lise Bekkos Dahl.
«Vi klarer oss forbausende bra, vil jeg si. Vi har flere store oppgaver som gjør at vi trenger alle i arbeid.»
Øverhagaen bo-, helse og velferdssenter
I disse dager holder Ren Røros El-service på for fullt i det som skal bli Øverhagaen bo-, helse- og velferdssenter på Røros. Her sørger elektrikerne for et komplett anlegg som skal være med på å møte fremtidens behov for helse- og velferdstjenester.
Dette innebærer at El-service leverer både lysanlegg, brannalarm og spredenett (datakontakter), men at de også legger kabler for andre leverandører. Eksempler på dette er både varmestyring, velferdsteknologi og dør- og adgangskontroll.
«Det er overtagelse i starten av august på byggetrinn 1, og vi er i rute», kan Bekkos Dahl fortelle, «men vi har ikke tid til å ta det med ro. Vi skal se lengre frem også. I 2022 skal byggetrinn 2 stå ferdig, så det blir nok å gjøre. Men det er jo veldig spennende da, å levere tjenester til bygg som dette».
I det nye sykehjemmet på Øverhagaen er det mye teknisk infrastruktur som skal på plass. Huset bygges som passivhus, og det stiller krav til bruk av fornybare energikilder og at bygget i seg selv skal ha lavt energibehov. Bekkos Dahl mener at det er nettopp prosjekter som Øverhagaen som gjør jobben ekstra givende. Her tar man i bruk den nyeste teknologien for at beboere og brukere skal få en enklere og bedre hverdag.
Elektroinstallatør Inger Lise Bekkos Dahl er daglig leder for Ren Røros El-service as. Foto: Ren Røros Frontal / Kurt Näslund.
Jobber også i private hjem
I forrige uke åpnet også regjeringen for el-arbeid i private hjem, så lenge begge parter er friske og at elektrikerne holder seg til de rådende smitterverntiltakene, som god håndhygiene og rengjøring av alt verktøy.
«Vi ser helst at kunden ikke er tilstede mens vi holder på med arbeidet,» sier den daglige lederen, «og nå foregår jo uansett kommunikasjonen digitalt, så vi får løst det meste uten å møtes.»
Verden endret seg over natta med koronapandemien, og mange ble usikre på fremtida og hvordan dette ville påvirke jobbene deres.
«Nå har vi endret rutinene med tanke på covid-19 og det ser ut til at vi takler dette ganske bra. Da er det bare å gyve løs på nye prosjekter og glede oss til enda mer fremtidsrettet teknologi,» avslutter daglig leder for El-service, Inger Lise Bekkos Dahl.
Til tross for koronapandemi, unntakstilstand og en hverdag som er snudd på hodet for de fleste av oss, så går maskineriet hos Ren Røros El-service som tilnærmet normalt. Her er Morten Løkken, Simen Sandnes, Atle Aas, Øystein Ødegård Thorsen, Tor Erik Gullikstad og Brigt Erland Engan fotografert utenfor det som skal bli Øverhagaen bo-, helse- og velferdssenter på Røros. Foto: Ren Røros Frontal / Kurt Näslund.
Informasjon til deg som bruker elektrikertjenester
Nelfo har laget nasjonale retningslinjer for bruk av elektrikertjenester for å unngå smitte av Korona. I Ren Røros El-service følger vi disse særdeles nøye. Du kan lese informasjonen her.