Prosjektet Green Flyway er luftrommet mellom Røros og Östersund. Et luftrom som kan få stor betydning for elektrifisering av fly – for regionen og også for verden.
Det haster med omstilling
Avinor har et mål om at alle innenriksfly skal være elektriske innen 2040. Det må en omstilling i flybransjen til, og det innen kort tid. Elektrifisering av flytransport krever testområder, og Green Flyway gir en testarena som oppfyller alle krav og ønsker.
Prosjektet Green Flyway er luftrommet mellom Røros og Östersund. Et luftrom som kan få stor betydning for elektrifisering av fly – for regionen og for verden. Klikk på bildet over for å starte filmen. Film: Ren Røros Frontal.
Norske samarbeidspartnere:
Rørosregionen Næringshage
Ren Røros
Røros kommune
Røros Flyservice
Avinor Røros Lufthavn
Trondheim kommune
Trøndelag Fylkeskommune
Sintef Digital
Commutator AS
Svenske samarbeidspartnere:
Region Jämtland/Härjedalen
Härjedalens kommun
Swedavia
Jämtkraft
Frösö Park
Länsstyrelsen
SAS
Heart Aerospace
Trafikverket
Luftfartsverket
Örnsköldsvik airport
Berit M. Eriksson, områdesjef infrastruktur og kommunikasjoner, Region Jämtland Härjedalen.
-Vi kommer ikke til å kunne kjøre med fossile fly i framtida. Vi må få til en omstilling i luftfarten, og det innen kort tid.
Dr.Ing. Sigurd Øvrebø, administrerende direktør, Rolls-Royce Electric Norway.
-Testarena og alle andre ting som har med denne typen utvikling å gjøre er positivt for næringsutvikling i regionen.
Et samarbeid
Høsten 2019 søkte flere samarbeidspartnere på både norsk og svensk side om et treårig prosjekt, med oppstart ved årsskiftet 2019/2020. I november ble søknaden godkjent, og prosjektet har som mål å kunne gjennomføre testing av elfly, droner og luftfartskontroll, i tillegg til testing av standarder og ladeinfrastruktur.
Prosjektet eies av Røros kommune og Östersunds kommun, og på norsk side er Avinor Røros Lufthavn, Røros Flyservice as og Ren Røros as sentrale partnere.