Ren Røros Intelligent Automation (RRIA) er på jakt etter flere ansatte, ikke minst jaktes det på unge studenter. Etterspørselen etter robotselskapets tjenester øker. Det er ikke rart når de kan vise til store og spennende kunder som Sparebank1 SMN, laksegiganten Salmar, NTNU og nå sist fornybarelskapet Aneo.
Ren Røros Intelligent Automation hjelper bedrifter til å robotisere tunge arbeidsoppgaver. Det gir kundene en bedre arbeidsdag med å ta bort tidskrevende rutinearbeid. Det bidrar igjen til økt produktiviteten og lønnsomheten. Daglig leder Arild Solibakke sier at veksten bare fortsetter. Han regner med selskapet i år vil ha en omsetning på rundt 15 millioner kroner, dobbelt så mye som for to år siden.
– Vi er nødt til å få flere ansatte for å holde tritt med etterspørselen. Det var en av grunnene til at han nylig inviterte studenter til å lære mer om robotisering. Det er positivt å se at mange unge og dyktige folk vil jobbe hos.
[monsterinsights_popular_posts_inline]
Spennende bransje
Kurset var gratis for studentene, uten at de forpliktet seg til å bli med videre. En av landets fremste på området, Peter Lacken sto for kurset. Flere har signalisert interesse for jobb. En av disse er Magnus Vesterøy Bryne
-Vi har fått mye praktisk erfaring fra kurset, både med å jobbe selvstendig og i «team». Jeg kan absolutt tenke meg å jobbe her, først på deltid mens jeg studerer. Etter studiene er dette en fin første arbeidsplass. Det er en ekstremt spennende bransje – robotisering er viktig nå, men det blir enda viktigere i framtida.
Effektiv: Målet er først og fremst at også vanlige biler skal bli mer energieffektive. Batteriene i el-biler må bli mye lettere – og over tid også mye billiger enn nå. De trigger oss at vi kan bidra til en slik utvikling som er nødvendig i det grønne skiftet, sier Tor Børve Rasmussen – leder for gjengen på 50 i Fuel Fighter. Foto: Ren Røros.
Energieffektiv
Ren Røros og RRIA er sammen sponsor av studentgruppen Fuel Fighter som konstruerer en bil som kan kjøre fra Trondheim til Berlin med energimengde tilsvarende en liter bensin. Nå skal de ut i konkurranse om hvem som bruker minst kilowattimer på hver kilometer som kjøres med en hastighet på 30 kilometer i timen. Dette er en batteridreven bil, som er ekstremt effektiv sammenlignet med dagens el-biler – 27 ganger mer effektiv enn Tesla 3.
Tor Børve Rasmussen studerer kybernetikk og robotikk på NTNU. Han har vært med i teamet til Fuel Fighter i to år før, nå er han sjef for prosjektet. Han legger ikke skjul på at han ønsker å få lederstillinger når han skal ut i jobb.
– Her praktiserer vi det vi lærer i teoretiske underving i studiet. Det gjelder det teknologiske, men også organisering og lederskap. Selv om vi legger ned mye arbeid i dette, så er det langt fra bortkastet tid.
De 50 som er med i Fuel Fighter legger ned 15 timer hver eneste uke. De bruker all avansert teknologi for å lage verdens mest energieffektive bil. Gjennom studiene kjenner Rasmussen til hva RRIA arbeider med, og er ikke fremmed for å vurdere å søke jobb når studiene er ferdig.
– Vi er glade for at Ren Røros, med så stor vekt på bærekraft og det grønne skiftet, støtter oss. Til gjengjeld skal vi bidra til at både robotselskapet og resten av konsernet når fram til de studentene.
Roboter er «arbeidere»
Robot kommer fra det tsjekkiske ordet «robot», som rett og slett betyr arbeid. RPA-teknologien hjelper bedrifter til å øke produktiviteten, redusere kostnader, og gi medarbeidere mer tid til de viktige arbeidsoppgavene. RPA står for Robotic Process Automation, robotisert prosessautomasjon. Det betyr at vi kan bruke programvare for å håndtere oppgaver vi ser på som kjedelige og ensformige. Roboten – eller det vi kaller din digitale kollega – etterligner måten vi mennesker jobber på. Den utfører aktiviteter som gir de samme resultatene som om et menneske skulle gjort jobben, men uten menneskelig innblanding. Disse oppgavene omfatter regelstyrte og repetitive arbeid der det ikke er behov for kreativitet, intuisjon eller skjønn.