Ren Røros Aksess får ofte henvendelser fra kunder som har utfordringer med wifi-signalet fra sitt trådløse hjemmenettverk. Fagfolka i Bredbåndspatruljen er klare til å hjelpe.
– Vi løser de fleste problemer med nettdekning i løpet av en halv time. Årsaken til svak dekning er oftest objekter som står foran ruteren og blokkerer signalet, forklarer systemkonsulent Martin Grytbak.
Blokkerende objekter kan være alt fra vanlig interiør som høyttalere, mikrobølgeovner og tv-skjermer til planter og babycall. Spesielt objekter av metall kan stoppe signalet. Plasserer man en sofa inntil ruteren kan denne bli overoppheta og ytelsen går ned.
– Disse tilfellene løses enkelt ved å flytte det som stopper signalet. Så sant alt står som det stod ved installasjon, skal hastigheten være optimal, fortsetter han.
Andre ganger kan det være selve konstruksjonene i huset som bremser signalene. Som vegger, dører, metallrør eller varmekabler. Vegger av lafta tømmer kan være ekstra utfordrende. Vannbårne varmeanlegg kan skape totalt blokkering.
Signalet går i rette linjer fra ruteren. Derfor kan det hjelpe å flytte den til husets sentrum.
– Om det ikke er aktuelt å flytte ruteren kan vi bruke ekstendere, også kalt forsterkere. Disse bør være kompatible med ruteren og plasseres i nærheten slik at signalene blir videreført ut til de ytre delene av huset. Mesh-nettverk kan være aktuelt i større hus, forklarer Sam Eidsheim, som også er systemkonsulent.
Han anbefaler å benytte ekstendere fra samme produsent som ruteren, og som er kompatible. Da er alt skreddersydd og fungerer optimalt.
Å legge kabler fra ruteren og ut i huset er den mest optimale løsninga om man har en større bolig. Ren Røros Aksess hyrer i så fall inn selskapet Ren Røros El-Service for å legge kabler om de ikke skal synes.
Om man bestiller besøk av Bredbåndspatruljen er den første halvtimen med arbeid uten kostnad. Eventuelt utstyr som ekstendere eller mesh-nettverk betales av kunden. Patruljen vil gjerne at kundene er hjemme når de dukker opp, så de kan stille spørsmål og bli vist rundt i boligen.
– Å sjekke om dekninga er like lav på alle enheter er lurt. En eldre pc vil kanskje fungere tregt på grunn av utdatert programvare, mens mobiltelefoner av nyere dato fungerer fint. Da er det dessverre lite vi kan bidra med, fortsetter systemkonsulenten.
Et spørsmål Bredbåndspatruljen ofte får er hvorfor nettverket ikke når ut til el-bilen som står ute på lading. Eidsheim utdyper at deres hjemmenettverk skal rekke kun innenfor husets fire vegger. En løsning på det kan være å sette opp en ekstender i nærheten av der bilen er parkert.
– Ring kundesenteret og bestill oss gjerne om du har utfordringer. Oftest kan vi dukke opp på et par dagers varsel, avslutter Eidsheim.
La oss ta en prat
Trenger du råd eller support?
Våre dyktige kundebehandlere er her for deg.
Ren Røros Aksess as
Tlf.: 72 41 48 60
E-post: cbfg.nxfrff@eraebebf.ab
WiFi: Teknologi som kobler enheter til internett trådløst via radiobølger. Brukes hjemme, på kontorer og offentlige steder for trådløs nettverkstilgang.
Mesh-nettverk: System med flere enheter, kalt noder, som samarbeider for å gi sømløs og sterk WiFi-dekning over et stort område. Noder plasseres rundt i huset for stabilt nett.
Forsterker/Ekstender: Enhet som utvider WiFi-rekkevidden ved å motta og sende signalet videre til områder med svak dekning, forbedrer nettverksstyrken i huset.
Ruter: Enhet som kobler enheter til internett og til hverandre i et hjemmenettverk, fordeler internettforbindelsen trådløst eller med kabler.
Kabel: Fysisk ledning som overfører data eller strøm mellom enheter. I nettverk brukes Ethernet-kabler for å koble enheter til ruteren for stabil og rask tilkobling.
Bredbåndspatruljen: Team av eksperter fra Ren Røros Aksess som løser problemer med trådløse hjemmenettverk, gir råd, justeringer og installasjoner for optimal dekning. Bestilles via kundensenteret på tlf. 72 41 48 60 eller cbfg.nxfrff@eraebebf.ab