Den delvis statseide giganten Telenor lurer folk på Røros til å velge deres løsning framfor løsningen til Ren Røros Digital. Administrerende direktør Arnt Sollie reagerer sterkt på det aggressive salget.
Ren Røros Digital har fått flere tilbakemeldinger om at selgere fra Telenor har sagt til bredbåndskunder utenfor sentrumsområde at de selger “trådløs fiber” som i virkeligheten er vanlig 4G. Selgerne sier at dagens bredbånd skal legges ned i desember. Dette selv om kundene enten har trådløst fast radiobredbånd eller DSL. Radiobredbåndet til Ren Røros Digital skal ikke legges ned, det skal snarere styrkes og videreutvikles. DSL, som er bredbånd via den gamle telefonlinja, skal legges ned i desember 2022. De fleste kundene kan da få et godt alternativ fra oss.
Useriøst
Administrerende direktør i Ren Røros, Arnt Sollie, sier at han reagerer kraftig på det han hører om salgsmetodene til Telenor.
– Dette er useriøs kundekapring. Vi er for konkurranse om kundene, men den må ikke basere seg på feilaktig informasjon og tvilsomme løfter.
Sollie viser til at Telenor lokker med at hvis flere sier ja til deres tilbud så vil de bygge ut 5G i området raskere, mens alt tyder på at det uansett vil ta flere år. De unngår å si noe om hastighet og begrensning på datamengden. Det er også misvisende å snakke om «trådløs fiber» -fiber er en kabel. Den trådløse løsningen til Ren Røros Digital har for øvrig ingen begrensning av datamengde.
Angrefrist
Ren Røros Digital har fått flere reaksjoner fra kunder som opplever Telenors selgere som aggressive, med krav om hurtig signering. Det sies at bare to dager etter at kundene har takket ja til Telenor, blir de kontaktet av montør som avtaler installasjon og beskjed om at utstyr allerede er klar for henting på posten, selv om det er en angrefrist på to uker.
Sollie reagerer også på at det ser ut som at det tilbudet Telenor gir er dyrere enn tilbudet fra Ren Røros Digital.
– Slik vi ser det er det et dårligere tilbud for våre kunder som helhet. Det er uryddig og useriøst.