Ren Røros og Åpenhetsloven
Åpenhetsloven ble vedtatt av Stortinget, og trådte i kraft 1. juli 2022.
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheten håndterer disse spørsmålene.
Ren Røros
Ren Røros er et konsern, bestående av morselskap og flere datterselskaper, herunder Ren Røros Strøm AS, Ren Røros El-service AS, Ren Røros Digital AS, Ren Røros Intelligent Automation AS og Røros E-verk Nett AS. Redegjørelsen dekker morselskapet og datterselskapene.
Morselskapets 10 ansatte ivaretar funksjoner som HMS, HR, finans, økonomi, kommunikasjon, miljø- og kvalitetsarbeid for seg selv og datterselskapene. De ansatte arbeider hovedsakelig ved hovedkontoret på Røros, mens noen befinner seg i Trondheim.
Om Ren Røros Strøm
Ren Røros Strøm produserer 100% fornybar vannkraft gjennom sine tre elvekraftverk i Glomma, og tilbyr i tillegg strømavtaler til privatkunde og bedrifter i hele det norske markedet. Selskapet driver også fire fjernvarmesentraler på Røros og en varmesentral på Os. Fjernvarmekundene består hovedsakelig av bedrifter og institusjoner tilknyttet fjernvarmenettet.
Ren Røros Strøm har 8 ansatte ved hovedkontoret på Røros.
Om Ren Røros El-Service
Ren Røros El-Service leverer tjenester innen montasje, installasjon og vedlikehold av elektriske anlegg i bygninger, telekommunikasjonstjenester, varmepumper, alarmsystemer og ulike kontrollvirksomhet som el-kontroller, nød og ledebelysning, alarmanlegg.
Selskapet retter sine tjenester i all hovedsak mot bolig-, fritidsbolig- og næringsmarkedet samt det offentlige i Røros kommune.
Ren Røros El-Service har 20 ansatte ved hovedkontoret på Røros.
Om Ren Røros Digital
Ren Røros Digital tilbyr datamaskiner, programvare og tilbehør. Blant annet fra eget datarom tilbyr de også hostingtjenester, inkludert utleie av kapasitet, serverplass, backupløsninger og skyløsninger. Selskapet tilbyr også installasjon, rådgiving, konsulenttjenester og sikkerhetsvurderinger relatert til alle produkter og tjenester levert.
Markedet til Ren Røros Digital er først og fremst små og mellomstore bedrifter, samt offentlig forvaltning på Røros og i området rundt, opp til Trondheim. Selskapet har kunder i nesten hele Norge.
Ren Røros Digital har 15 ansatte, flesteparten på hovedkontoret på Røros, og noen på avdelingskontoret i Trondheim
Om Røros E-verk nett
Røros E-verk nett leverer strøm til omtrent 6000 mennesker og alle bedrifter i Røros kommune, samt et område rundt Røstefossen kraftstasjon i nabokommunen Os. Selskapet ble utskilt fra tidligere Røros Elektrisitetsverk i 2018. Røros E-verk Nett er ansvarlig for drift, vedlikehold og utvikling av distribusjonsnettet for strøm og håndterer strømavlesning, fakturering og kundeservice for nettkundene. Røros E-verk Nett er frontselskap hos Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Selskapet er heleid av Ren Røros og har 10 ansatte ved hovedkontoret på Røros.
Om Ren Røros Intelligent Automation
Ren Røros Intelligent Automation (RRIA) tilbyr programvare og tjenester for automatisering av
forretningsprosesser. RRIA hjelper bedrifter med å effektivisere driften ved å robotisere manuelle
arbeidsoppgaver ved hjelp av Robotic process automation (RPA).
RRIA tilbyr to typer produkter: lisenser til RPA-programvare, og Robot as a Service (RaaS) fra sitt datarom på Røros. I tillegg tilbyr de konsulenttjenester for å identifisere egnede arbeidsprosesser, innføring av RPA-løsninger, integrere roboter med eksisterende systemer, og utvikle integrasjoner/datautveksling mellom applikasjoner.
RRIA retter seg mot næringslivskunder og offentlig forvaltning, og har et bredt spekter av kunder fra små bedrifter til store konsern fra hele landet.
Ren Røros Intelligent Automation har 10 ansatte ved sitt hovedkontor i Trondheim og et heleid datterselskap i Polen med 2 ansatte.
Etiske retningslinjer
Ren Røros har som konsern etiske retningslinjer for ansatte og bedriftens væremåte og holdninger for å legge grunnlag for respekt for menneskerettigheter og arbeidsforhold.
Videre har Ren Røros utformet krav til alle leverandører angående leverandørens opptreden og holdninger på det samme området. Disse dokumentene finnes på våre hjemmesider.
Anstendige arbeidsforhold
Loven pålegger større virksomheter å utføre aktsomhetsvurderinger for å forebygge, begrense og stanse negative konsekvenser på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Ren Røros benytter OECD sitt rammeverk som grunnlag for egne vurderinger av forhold som kan ha konsekvenser tilknyttet de områder loven regulerer. Styret og administrasjonen har gjennomført aktsomhetsvurderinger for å sikre at Ren Røros har systemer og dokumentasjon som støtter virksomheten i å oppfylle de forventninger og krav som loven stiller.
Internt legger Ren Røros til rette for fagorganisering og følger vedtatte tariffavtaler.
Tiltak
Aktsomhetsvurderingen gjennomføres systematisk og minst en gang årlig. Ren Røros er godt i gang med å
videreutvikle eksisterende rutiner på evaluering av risiko hos våre leverandører. Vi har identifisert en rekke områder hvor Ren Røros skal ha tydelige prosesser for håndtering av saker som berører menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og arbeider med å etablere gode rutiner på disse områdene. Alt vårt arbeid dekker konsernet og datterbedrifter.
Ren Røros har blant annet identifisert et behov for å gjennomgå leveregler, policyer og retningslinjer for å forsikre at disse er gode nok, og dekker alle områdene som gjelder menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold og korrupsjon. Alle relevante dokumenter skal gjennomgås av alle ansatte minst en gang årlig, og ved endringer.
Eksternt legger Ren Røros spesielt vekt på kartlegging av de områdene der vi anser at det er størst risiko for negative konsekvenser knyttet til arbeidsforhold og menneskerettigheter. Konkret betyr dette at vi gjennomfører en kartlegging av våre leverandører, der vi blant annet kategoriserer risiko for konsekvenser – både når det gjelder geografi og bransje. Basert på dette henter vi inn informasjon fra våre største og andre utvalgte leverandører via spørreskjemaer og annen kommunikasjon.
I 2024 (for 2023) har 28 leverandører blitt valgt ut med hovedkriteriene omsetning og bransje, for å motta spørreskjema angående ikke bare arbeid med åpenhetsloven menneskerettigheter og arbeidsforhold, men også miljø- og kvalitetsarbeid i de enkelte bedriftene. Der det blir avdekket at leverandørkravene ikke er akseptert og underskrevet, vil dette bli gjennomført.
Funn
Innen området kraftproduksjon og kraftindustri er det flere større leverandørkjeder som har ledd som går tilbake til Kina, Asia, og andre land der Ren Røros ikke har direkte kontakt med produksjonsmiljøene. Dette medfører at vi på disse områdene legger stor vekt på vurderingene våre leverandører gjør. Leverandørene har kortere avstand til sine underleverandører og produksjonsmiljøer og kan dermed lettere vurdere de områdene åpenhetsloven regulerer.
Ren Røros har så langt ikke funnet noen faktiske negative konsekvenser for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre selskapers leverandørkjede. Muligheten og risikoen for slike brudd er likevel til stede, og leverandørkjedene må kontinuerlig holdes under oppsyn.
Den største risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter finner vi i leverandørkjeden til IKT-produkter, der det er svært høy risiko for slike brudd i råvareproduksjonen, og høy risiko i komponent- og sluttproduksjon. Ren Røros gjør sine innkjøp fra norske grossist-selskaper, og undersøker disse og har dialog med dem for å minske risikoen. Selskaper i denne bransjen er prioritert høyest med tanke på oppfølging. I tillegg er det høy risiko innenfor enkelte produkters råvareutvinning.
De fleste andre innkjøp er av en så liten størrelse eller i bransjer som ikke anses å være på høyrisikolisten, at de ikke er vurdert som vesentlige. I og med at Ren Røros og datterselskaper handler fra store norske leverandører er det oppfølging av disse som er viktigste aktivitet for vurderingen av leverandørkjeden.
Hovedmålet med de eksterne tiltakene er å innhente mer informasjon om risikobildet og eventuelt avdekke
faktiske eller mulige brudd i leverandørkjeden. Ved signaler om avvik fra rapportering eller andre indikatorer, tar vi kontakt med leverandøren, og avhengig av risiko kan dette føre til forbedringsprosjekter i samarbeid med kjedens aktører, i ytterste tilfelle avslutning av forretningsforhold.
På4 HMS-området er det gjennomført ordinære vernerunder og lovbestemt opplæring. Det er innmeldt én
alvorlig skade, og fire mindre alvorlige skader. Ellers få meldte tilløp til skader i forbindelse med utførelse av arbeid i 2023. Alle hendelsene har blitt fulgt opp med forbedringstiltak.
Klagesystem
Vi mener åpenhet er viktig, og ønsker å gi alle mulighet til å komme med tilbakemeldinger, bekymringer eller klager knyttet til alle våre aktiviteter og praksis. Om du eller din organisasjon har spørsmål, bekymringer eller ønsker å varsle om mulige brudd på våre retningslinjer eller prinsipper, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss snarest. Alle klager kan sendes direkte på e-post til nncraurgfybira@eraebebf.ab. Vi vil vurdere hver klage grundig og sørge for en riktig og rettferdig oppfølging. Vi tar hver enkelt tilbakemelding på alvor og vil arbeide aktivt for å adressere bekymringer.
Det er viktig for oss at alle føler seg trygge når de tar kontakt med oss. Ren Røros garanterer at alle klager og varsler blir behandlet strengt konfidensielt, og at varsleres identitet vil bli beskyttet.
Spørsmål om informasjon
Loven gir både forbrukere og andre rett til informasjon om hvordan selskapet håndterer forhold knyttet til produksjon av varer og levering av tjenester. Den skal sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Åpenhet er viktig for Ren Røros. Vi forstår betydningen av å holde alle som er interessert i vår praksis, tiltak og progresjon med tanke på åpenhetsloven oppdaterte. Vårt mål er å skape en kultur av åpenhet og tillit, hvor dialog med våre interessenter er sentral.
Spørsmål som berører faktiske og mulige konsekvenser knyttet til områder i loven og menneskerettigheter, blir løpende håndtert og ivaretatt av selskapet. Vi har et mål om å besvare slike forespørsler innen tre uker. Er spørsmålene omfattende, vil vi gi informasjon om estimert tidsramme for besvarelse innen utløpet av tre uker fra spørsmålene er mottatt.
Kontakt: nncraurgfybira@eraebebf.ab
Oppdatert: 05.08.2024