Til alle våre kunder: Etter retningslinjene fra regjeringen, grunnet Covid-19, er dørene på kontorene til Ren Røros stengt for besøkende inntil nye retningslinjer kommer. Ved henvendelser, ta kontakt på telefon 72 41 48 00
Det finnes for tiden ikke innhold.
Du er her: Ren Røros » Bredbånd & TV » Kundeservice privat » FAQ e-post
Ofte spurte spørsmål (e-post)
Her finner du svar på ofte spurte spørsmål (Frequently Asked Questions) rundt ditt e-post oppsett.
Exchange (ActiveSync)/IMAP/POP
Brukernavn: qva.rcbfg@qvggqbzrar.ab*
Passord: Ditt personlige passord
Innkommende server: mail.rev.no
Port: 993 m/ SSL**
Utgående server: mail.rev.no
Port: 465 m/ SSL (Du kan også bruke 587 m/SSL eller TLS)**
** Gjelder kun IMAP. Ved oppsett på mobiltelefon eller andre enheter som brukes på forskjellige nett anbefaler vi at du bruker utgående port 587, for å øke sannsynligheten for å få sendt e-post uansett hvor du måtte være. Du finner valg for dette i kontoinnstillingene for e-post.
Webmail (Denne finner du her)
Brukernavn: qva.rcbfg@qvggqbzrar.ab*
Passord: Ditt personlige passord
*”dittdomene.no” kan for våre privatkunder være roros.net, infopost.no eller tydalsnett.no. Bedriftskunder har som oftest egne domenenavn.
Det finnes flere måter å hente din e-post hos Ren Røros Digital på.
Den tradisjonelt mest vanlige har vært POP, men denne er nå på vei ut til fordel for Exchange ActiveSync, IMAP og webmail (nettleserbasert e-post, Ren Røros Digital sin finner du her).
Hovedårsakene til dette er sikkerhet og fleksibilitet.
Med POP vil du normalt hente ned din e-post lokalt til én PC, og kan da leses kun på denne. Med Exchange ActiveSync, IMAP og webmail blir meldingene liggende på vår server (og dermed bli sikkerhetskopiert), og du vil kunne se dem på en hvilken som helst enhet så lenge du har en internettoppkobling.
Skulle din PC krasje – og du benytter POP – vil i mange tilfeller dine e-postmeldinger være borte for alltid. Har du satt opp med Exchange ActiveSync, IMAP og/eller bruker webmail vil de fortsatt være tilgjengelige.
Bruker du samme e-post-konto på flere enheter (PC, mobil, nettbrett) er Exchange ActiveSync eller IMAP på alle enhetene den beste måten å løse dette på.
Uansett metode er det noen opplysninger du trenger. Hvis du er komfortabel med å sette opp eller endre på dine innstillinger kan du se på innlegget over (“Tekniske opplysninger e-post”).
Det enkleste av alt er å bruke vår nettbaserte e-postleser. Du finner den på https://mail.rev.no, eller bruk innloggingsfeltene øverst på denne siden, logger inn med din e-postadresse og passord, så har du tilgang til all din e-post.*
Ikke bare er det enkelt, det er også mer fleksibelt og sikrere enn å sette opp en fast konto på en datamaskin. Fleksibelt – fordi du kan lese din e-post fra overalt i verden hvor du har tilgang på en PC med internettilkobling. Sikkert – fordi e-posten ligger hos oss og blir sikkerhetskopiert hver natt (blir altså ikke berørt hvis din datamaskin skulle gå i stykker), og fordi e-postleseren ikke åpner vedlegg automatisk, som en del e-postprogrammer kan gjøre, noe som minker sjansene for å bli infisert av eventuelle skadelige vedlegg.
*Betinger at adressen ikke er satt opp med POP-konto (dvs lastes ned og slettes fra våre servere) på en annen datamaskin.
Kjør fjernhjelp for Windows »
Vi kan fjernstyre din PC, men bare hvis du lar oss!
Kjør fjernhjelp for Mac »
Vi kan fjernstyre din Mac, men bare hvis du lar oss!
Les e-post »
Innlogging til din webmail.