Lynnedslag kan komme inn i huset gjennom strøm-, telefon eller kabel-TV-nettet. Områder hvor kablene kommer inn i huset via lufta er mest utsatt.
Når det blinker kan det være for sent!
Lynvett
For å hjelpe deg med å unngå at dine verdifulle elektroniske apparater blir ødelagt av lynnedslag har vi laget en huskeliste for deg:
- Følg med på værmeldinga.
- Unngå å bruke telefon, nett og TV i tordenvær.
- Trekk ut strømtilførsel og signalkabler for bredbånd, telefon- og TV-signaler når det er utrygt for tordenvær, samt når du er borte i lengre perioder.
- Trekk først ut kontaktene til TV, PC, modem og annet teleutstyr. Vurder også å trekke ut tilkoblinger til kabelanlegg, støpsel til evt. fasttelefon og nettverks- og antenneledninger.
- Bredbånd på fiber: Trekk ut strømmen til modem og ruter. NB! Ikke rør fiberkabelen, kun strømkontakten som skal ut!
- Bredbånd på Kabel-TV: Trekk ut koaks-kabelen mellom TV/multimediekontakten i veggen og kabel-TV-modemet. Trekk også ut strømkabelen til modem og ruter.
- Bredbånd på Radio: Trekk ut strømkabelen til antenne, modem og ruter.
- Bredbånd på ADSL (kobbbernettet/telefonlinja): Trekk ut strømkabelen til modem og ruter. Husk også å trekke ut telefonkabelen.
- Det kan være lurt å ta et bilde med mobiltelefonen av hvordan ting var koblet. Da vet du hvor kablene skal stå når uværet er over eller er tilbake etter ferien.
- Montér overspenningsvern. FG-godkjente overspenningsvern er å få kjøpt i mange butikker som selger data- og elektrisk utstyr.
[monsterinsights_popular_posts_inline]
Når uhellet er ute
Har du vært uheldig og fått ødelagt elektronikk som følge av lynnedslag? Ta kontakt med ditt forsikringsselskap og oss i Ren Røros Aksess, så går det forhåpentligvis fort å få deg på nett igjen. Utstyr hjemme hos deg er ditt ansvar. Utstyr som modem, trådløs router, telefonadapter og dekoder som må byttes grunnet lynnedslag vil du måtte betale selv. Utgifter dekkes evt. via din forsikring.
Slik når du vårt kundesenter:
Ring oss på 72 41 48 60 eller skriv til cbfg.nxfrff@eraebebf.ab. Du kan også sende oss en personlig melding via vår facebookside. Våre åpningstider er mandag – fredag kl. 08.00–16.00.
SMS AKSESS til 2401
I tillegg kan du benytte vår feilmeldingstjeneste ved å sende oss en SMS!
Send AKSESS <mellomrom> din beskrivelse av feilen du opplever inkl. kundenummer eller navn på abonnenten, til 2401.
Henvendelser utenfor våre faste åpningstider blir behandlet påfølgende virkedag.