Visste du at Ren Røros Aksess har Bredbåndspatruljen som kommer hjem til deg for å sjekke kvaliteten på ditt trådløse hjemmenettverk? Her forklarer de hva de gjør – og hva du selv kan gjøre for å få bedre nett hjemme.
– Dårlig WiFi i et hus eller rom kan ofte misoppfattes av kunden som dårlig bredbånd. I de fleste tilfeller handler det om noe helt annet, sier Sam Eidsheim som er systemkonsulent i Ren Røros Aksess.
Mange opplever at de ikke kan surfe på mobilen eller nettbrettet overalt i boligen. WiFi-dekningen kan være dårlig på bestemte steder eller rom i boligen, og kunden tenker at det skyldes dårlig signal inn til huset. Som oftest er det dekningen internt i boligen som er problemet, og det lar seg vanligvis enkelt fikse.
– I virkeligheten skyldes årsaken til dårlig WiFi hjemme hos folk at det er lang avstand mellom ruter og det stedet de bruker nettet. Det kan også skyldes hindringer mellom ruteren og der folk bruker datamaskinen, nettbrettet eller mobilen, sier Sam.
Skjulte hindringer
Eksempler på hindringer kan være byggematerialer som tømmervegger. De stopper effektivt signalene. Andre hindringer kan være mur i vegger eller i etasjeskillere.
– Rom som kjøkken eller bad kan også være en hindring. Vannrør, flisvegger eller et kjøleskap og fryser kan bidra til å hindresignalet. En sjelden gang kan en mikrobølgeovn stå for tett på ruteren. Mikrobølgeovner bruker delvis samme frekvens som WiFi-ruteren, det gjør en baby call også, forklarer Sam.
Gulvvarme som varmekabler hindrer signalene, og vannbåren varme bremser signalene enda mer. Og ikke to boliger er like. En gjenganger som Bredbåndspatruljen ofte møter er at ruteren er plassert bak en TV-skjerm eller en TV-benk.
– Benken behøver ikke å være noe problem, men det som står inni den kan stoppe signalet. Glass og metall hindrer WiFi-signaler, sier Sam.
[monsterinsights_popular_posts_inline]
Vi fikser det
Heldigvis kan Bredbåndspatruljen løse slike problemer. De trenger bare en halv times tid hjemme hos folk for å sjekke om WiFi-dekningen er god nok eller ikke.
– Det første vi gjør er å måle hastigheten, både tråløst og med kabel inn på ruteren. Det gjør vi for teste om ruteren leverer i henhold til hastigheten på abonnementet, og om den evt. er moden for utskifting. Det er ingen fasit på hvor lenge en ruter holder. Velger du å leie ruter, bytter vi ruter uten ekstra kostnad.
– Deretter sjekker vi trådløsdekninga og spør kunden hvor de ønsker god dekning. Det er ingen hensikt med god dekning nede i en kjeller som ikke brukes. Folk skal ha god dekning der de bruker og trenger nettet, sier Sam.
I boliger der alt virker bra og det er god WiFi-dekning, kan det av og til være andre spesifikke problemer med en telefon, en PC, en strømmeboks eller noe annet.
– Etter WiFi-sjekken kommer vi med råd og anbefalinger basert på selve kartleggingen under sjekken. Kunden får en rapport om tilstanden til WiFi-nettverket, forklarer Sam.
Et alternativ Bredbåndspatruljen ofte anbefaler er å utvide WiFi-dekningen med ekstra såkalte aksesspunkter. Slike tilleggsenheter kan omtales som forsterker, repeater, ekstender eller mesh-enhet. Dette kan installeres av Ren Røros Aksess og sikrer at kunden har god dekning der de trenger det i boligen.
– En del kunder har eget mesh-nettverk eller forsterkere fra før av, men har ikke plassert disse på et egnet sted. Da ser vi på dette og prøver å finne en best mulig plassering.
La oss ta en prat
Trenger du råd eller support?
Våre dyktige kundebehandlere er her for deg.
Ren Røros Aksess as
Tlf.: 72 41 48 60
E-post: cbfg.nxfrff@eraebebf.ab
Dette kan du fikse selv
Her er Sams beste tips til hvordan du selv enkelt kan få bedre dekning hjemme i stua.
– Har du dårlig dekning i stua bør du se om det er hindringer som skap, kommoder eller annet utstyr mellom ruter og enheter på WiFi. Ofte hjelper det å flytte ruteren til en mer gunstig plassering eller å bytte til nytt utstyr.