Til alle våre kunder: Etter retningslinjene fra regjeringen, grunnet Covid-19, er dørene på kontorene til Ren Røros stengt for besøkende inntil nye retningslinjer kommer. Ved henvendelser, ta kontakt på telefon 72 41 48 00

Det finnes for tiden ikke innhold.

Ofte spurte spørsmål (bredbånd)

Her finner du svar på ofte spurte spørsmål (Frequently Asked Questions) rundt ditt bredbånd.

De siste årene har norske husstander fått stadig høyere bredbåndshastigheter. Likevel opplever ikke alle å få den hastigheten de abonnerer på. Hvis hastigheten er lavere enn det abonnementet ditt tilsier, kan dette skyldes flere ting.

Svakeste ledd avgjør hastigheten
En årsak kan være feil eller overbelastninger i selve hjemmenettverket. Noen av de vanligste årsakene til redusert hastighet på bredbåndet ligger imidlertid noen ganger innenfor hjemmets fire vegger: En del trådløse rutere er for gamle til at de kan takle dagens høye hastigheter. I andre tilfeller kan det være det trådløse nettverkskortet i PC-en som ikke lenger henger med på notene. Hvis du opplever at du ikke får hastigheten du forventer bør du derfor først sjekke om det er den trådløse forbindelsen som er årsaken.

Problemer med hastigheten skyldes ikke nødvendigvis en teknisk feil, men hvis utstyret du bruker hjemme har rukket å bli noen år bruker det en gammel standard for overføringen av de trådløse signalene.

Et annet moment som kan bidra til at ruteren ikke yter maksimalt kan være et stort antall trådløse rutere i et boligområde. De fleste trådløse rutere opererer på samme frekvens (2,4 GHz), og er det flere på nett samtidig innenfor et lite område, må de dele på denne frekvensen, noe som kan gå ut over hastigheten.

Mange av de nyeste ruterne kan imidlertid operere også på 5 GHz, og med en slik ruter med tilhørende nettverkskort er det mindre sannsynlig at man opplever lokale kapasitetsutfordringer.

Hva kan du som kunde gjøre?
Sjekk hvilke hastighet du måler sammenlignet med det du abonnerer på. Ren Røros Digital bruker www.nettfart.no som referanse når det gjelder hastighet. Her kan du se hvilken fart du skal ha på ditt abonnement.

Hva kan vi som leverandør gjøre?
Hvis testen mot www.nettfart.no ikke viser riktig resultat i forhold til ditt abonnement, og det ikke hjelper med tipsene du finner på den nettsiden, så kan vi sjekke om dette kan skyldes linjen e.l. Skriv en feilbeskrivelse i meldingsfeltet når du sender oss testresultatene på cbfg.qvtvgny@eraebebf.ab, så vil vi starte feilsøking så snart som mulig.

Hvis du ikke oppnår kontakt med internett, forsøk følgende:

    1. Slå av alt utstyr. Modem, PC, og andre enheter som skal koble seg på internett.
    2. Vent i minst 10 sekunder. Slå så på modemet.
    3. Vent i minst 5 minutter og sjekk at følgende lamper lyser grønt på modemet: Broadband, Status, Internet. Det kan hende flere lamper lyser, men de som er nevnt er de viktigste. Hvis noen av disse lampene ikke lyser, hopp til pkt 5.
    4. Slå på PCen. Sjekk om du kommer deg på nett.
    5. Mangler du noen av lysene så må du sjekke at kablene er satt i riktig. Strømkabelen skal stå i hullet til høyre på bildet. Fra det grå hullet på modemet skal det gå en kabel til telefonuttaket i veggen, evt til en splitter hvis du har vanlig fasttelefon.

Les e-post »

Innlogging til din webmail.