Trygghet: For oss er det en stor trygghet å ha tett kontakt med Christian i Ren Røros Digital når det er nødvendig. Foto: Torgeir Anda/Ren Røros.

– Vi skal hjelpe våre kunder med å få trygg mat og drikke – det er det vi kan, og det vi skal bruke vår tid til. Da er det fornuftig å bruke Ren Røros Digital, som er eksperter på Teams og Microsoft 365 som et viktig verktøy i vår hverdag. Kurset «Ren samhandling» har åpnet øynene våre for nye muligheter i det digitale og Teams. For oss er det ren fornuft.

Charlotte Staurem er teknisk leder og markedsansvarlig i Matråd, en kompetansebedrift innen næringsmiddel og vann som ligger i Havsjøvegen Næringspark på Røros. Her kan hvem som helst komme innom for å teste om rakfisken er spiselig og om vannet på hytta er trygt. Selskapet har en sterk posisjon i regionen med lokale vannverk og det mangfoldige matmiljøet som kunder. Eksempler på dette er Rørosmeieriet og Galåvolden Gård. Rørosmat holder til i samme bygget, det samme gjør Galåen transport, som transporterer prøver for Matråd.

– Det er en viktig oppgave for oss å bidra til trygg lokal matproduksjon. Selv om vi har kunder utenfor regionen, er det lokale næringslivet viktig. For mange bedrifter er det viktig å få raske svar og avklaring – og det sørger vi for. Bedriftene har et omfattende regelverk å forholde seg til, og vi kan hjelpe til med å tolke og etterfølge dette. Oppe i alt dette viktige arbeidet, er det bra å ha tett kontakt med Ren Røros Digital.

[monsterinsights_popular_posts_inline]

Microsoft-pakka

Christian Bakken er senior systemkonsulent i Ren Røros Digital, og ekspert på Teams og Microsoft 365. Det er han som er ansvarlig for kurset «Ren Samhandling». Unntatt første møte er kurset selvfølgelig på Teams. Han sier at selv om Matråd har få ansatte, er det en typisk kunde for Digital. Digital har overtatt drift av Matråds Microsoft 365-miljø. I tillegg har de flyttet e-post fra annen leverandør til 365, samt at de nå tar sikkerhetskopi av alle Matråds 365-data til selskapets topp moderne datasenter på Røros. Uansett hva som skjer der ute i «skyen», ligger en trygg kopi lagret på Røros.

– Et kurs som «Ren samhandling» er ikke en stor investering for bedriftene, det er lav pris for hver ansatt. Jeg tror kurset er nøkkelen for å lykkes med å utnytte mulighetene i Teams og 365.

Det er Charlotte enig i.

– Kurset lærte oss å håndtere og utnytte Microsoft 365 på en bedre måte. Det viste oss også at vi virkelig trengte hjelp for å utnytte mulighetene som ligger i Teams. For oss er det en stor trygghet å ha tett kontakt med Christian når det er nødvendig. Han har full kontroll på hvordan ting henger sammen, det er jo mye å forholde seg til for et lite selskap som oss. Jeg har ikke problem med å anbefale kurset og Digitals løsninger. For oss har kurset vært ryddig og inspirerende. Kurset var veldig fint oppdelt i ulike sesjoner slik at man også fikk øvd og praktisert underveis. Den første fysiske inspirasjonstimen fikk oss til å løfte blikket slik at vi så alle mulighetene som ligger i MS365-verktøyene.

Løfte blikket: Kurset «Ren samhandling» , med Christian Bakken som kursleder, fikk Charlotte Staurem til å se mulighetene med Microsoft 365.

Løfte blikket: Kurset «Ren samhandling» , med Christian Bakken som kursleder, fikk Charlotte Staurem til å se mulighetene med Microsoft 365.

Visjonen: Matråds visjon er å bidra til god matkvalitet gjennom analyse og rådgiving, sier Charlotte Staurem.

Visjonen: Matråds visjon er å bidra til god matkvalitet gjennom analyse og rådgiving, sier Charlotte Staurem.

Kvalitet

Hun legger til at det er viktig at Matråd også kan hjelpe sine kunder med ulike oppsett. Dessuten er det lettere å ha direkte kontakt og nå hverandre både interne og eksternt via Teams.

– Jeg merker hvor mye mindre tid vi bruker på papirarbeid. Det betyr jo at vi kan konsentrere oss om det som er det viktigste, nemlig å hjelpe våre kunder til å levere trygg mat til forbrukerne.

Matråds visjon er å bidra til god matkvalitet gjennom analyse og rådgiving. De utvikler kvalitetssystemer i tett samarbeid med kundene, og skreddersyr analyseopplegg for hver enkelt kunde. Det skal bidra til å styrke tilliten i markedet. Bedriften ble etablert i 2011, har fire ansatte og en omsetning på nærmere fem millioner kroner.