Av og til får vi henvendelser fra kunder som synes nettet hjemme er tregt. Som oftest kan du enkelt løse problemet selv. Her er fire tips som kan gi deg raskere nett i en fei.

1. Gi ruteren mer plass

Hvis du har dårlig wifi-dekning hjemme, kan det rett og slett skyldes at ruteren er plassert på feil sted. Mange plasserer ruteren bak sofaen, bak TV-en eller en TV-benk for å få den litt ut av syne. Dessverre kan det påvirke rekkevidden til ruteren negativt og bidra til at du ikke har så bra wifi-signal hjemme. Det gjelder spesielt dersom ruteren er plassert tett på et møbel. Heldigvis er løsningen enkel. Forsøk å gi ruteren mer plass ved å flytte sofaen, skapet, kommoden eller TV-møbelet litt frem.

2. Gammel ruter?

Bruker du en ruter som er mer enn fem år gammel, så er den absolutt moden for utbytting. Det er en klok investering med tanke på at teknologien tar kjempesteg, og med nytt utstyr vil husstanden kunne få mer ut av nettet. Ta kontakt med oss dersom du lurer på om det er på tide med ny ruter eller om den du har kanskje kan oppdateres til nyere programvare.

3. Omstart av forsterker eller repeater

Hvis du har en forsterker eller repeater som sprer det trådløse wifi-signalet hjemme hos deg, kan det hende at det er den som skaper problemer. Opplever du ustabilt signal og at nettverket hopper inn og ut eller andre problemer, kan det være forsterkeren/repeateren som er årsaken. Forsøk først å ta en omstart av denne enheten.

Dersom problemet ikke løses på denne måten, anbefaler vi deg å ta kontakt med oss. Vi kan sjekke om forsterkeren du bruker kommer fra samme produsent som ruteren. Det kan ofte oppstå feil hvis du bruker forsterker og ruter fra ulike produsenter.

4. Har du vært lenge borte?

Har du vært lenge borte fra hytta eller hjemmefra? Når du kommer tilbake på hytta eller du kommer hjem etter at nettverket har ruslet og gått stille og fredelig for seg selv i noen uker eller måneder, kan det være en god idé å starte ruteren på nytt. Ellers kan du oppleve at nettet har blitt vant til å leve sitt eget stille liv og at det ikke nødvendigvis vil det samme som du vil. Gjør det til en vane å starte nettet på nytt hver gang dere har vært lenge borte fra hytta eller kommet hjem fra ferie.

Hjalp ingen av tipsene våre? Ta kontakt med oss! Vi har verktøy som gjør at vi kan ta en sjekk av nettverksutstyret ditt så du får bra internett hjemme.

Ring til oss på tlf. 72 41 48 60 eller send en e-post til cbfg.qvtvgny@eraebebf.ab
Du kan også sende oss en melding på Facebook: https://www.facebook.com/renrorosdigital

Kundesenter