Kjempet: Her er gjengen som sammen kjempet for at den spesielle bilen skulle bli verdens mest energieffektive bil. Foto: Fuel Fighter.

Fuel Fighter lyktes ikke i konkurransen som den bilen som brukte minst drivstoff. Det ble heller ikke premie i kampen om den bilen som styrte seg selv best.

Konkurransen Shell Eco Marathon var i år i Frankrike. Etter flere år med suksess, ble det ingen premier i år på gjengen «Fuel Fighters» fra NTNU. Det hjalp ikke med sponsorbidrag fra Ren Røros. Vi har støttet prosjektet med hovedmål å sikre rekruttering til Ren Røros Intelligent Automation (RRIA).

Daglig leder I RRIA, Arild Solibakke, sier at han er fornøyd med samarbeidet – tross mangelen på suksess.

– Det er i slike konkurranser som det er i næringslivet – det er ikke alltid det blir suksess. For oss har det vært lærerikt å samarbeide med en slik dedikert gjeng. Vi vet også at det har ført til at flere studenter er interessert i Ren Røros.

[monsterinsights_popular_posts_inline]

Synlighet

Ren Røros er godt synlig på den helt spesielle bilen som er laget for å bruke minst mulig drivstoff i de ulike konkurransene. I år deltok Fuel Fighter I to konkurranser; Autonomous Urban Concept og Urban Concept Battery Electric.

Tor Børve Rasmussen har vært prosjektleder for årets utgave. Han legger ikke skjul på at han er skuffet.

– Kort oppsummert ble det ingen premier på oss i år, noe som selvfølgelig er svært skuffende for laget som har jobbet hardt gjennom hele året. Vi er likevel utrolig stolte over det teamet har oppnådd og det vi har lært i løpet av året; Vi er sikre på at det har vært en overveldende positiv erfaring for alle som har deltatt.

Foto: Fuel Fighter.

Satset: Fuel Fighter på arenaen i Franrike. Det ble krise på krise, men de er fornøyd med innsatsen likevel. Foto: Fuel Fighter

Miljøvennlig. Det er lagt ned et intenst arbeid for den mest miljøvennlige bilen. Foto: Fuel Fighter

Miljøvennlig. Det er lagt ned et intenst arbeid for den mest miljøvennlige bilen. Foto: Fuel Fighter.

Kriseteam

Rasmussen sier de før konkurransen hadde testet alt, ikke minst det som har med kontroll av motorene å gjøre.

– Dessverre var vi uheldige og ødela noen av kretskortene. En feil førte til flere feil, og plutselig hadde vi ødelagt alle fem kontrollenhetene.

Første del av konkurransen var de dyktigste autonome bilene. Da skal det kjøres uten menneskelig hjelp. Det ble nye tekniske problemer under denne konkurransen.

– Gruppen som jobbet med det autonome systemet har gjort en enorm innsats og oppnådd mye. Årets bane var svært krevende, og bare ett av de syv lagene klarte å fullføre den autonome kjøringen.

Teamet var optimistisk før konkurransen om den mest energieffektive bilen. Det var en nedtur da den ene motorkontrollen ble ødelagt. I full fart ble det laget et nytt design og de måtte gå til samtlige konkurrenter for å få tak i komponentene de trengte. Det holdt likevel ikke helt inn.

– Vi gjorde alt vi kunne til siste sekund, men det var dessverre ikke nok denne gangen. Likevel er vi veldig stolte over hvordan vi jobbet sammen som et team for å løse problemene våre.