Lynnedslag kan komme inn i huset gjennom strøm-, telefon eller kabel-TV-nettet. Områder hvor kablene kommer inn i huset via lufta er mest utsatt. Foto: Ren Røros.

Lynnedslag kan komme inn i huset gjennom strøm-, telefon eller kabel-TV-nettet. Områder hvor kablene kommer inn i huset via lufta er mest utsatt.

Når det blinker kan det være for sent!

Lynvett

For å hjelpe deg med å unngå at dine verdifulle elektroniske apparater blir ødelagt av lynnedslag har vi laget en huskeliste for deg:

  • Følg med på værmeldinga.
  • Unngå å bruke telefon, nett og TV i tordenvær.
  • Trekk ut strømtilførsel og signalkabler for bredbånd, telefon- og TV-signaler når det er utrygt for tordenvær, samt når du er borte i lengre perioder.
  • Trekk først ut kontaktene til TV, PC, modem og annet teleutstyr. Vurder også å trekke ut tilkoblinger til kabelanlegg, støpsel til evt. fasttelefon og nettverks- og antenneledninger.
  • Bredbånd på fiber: Trekk ut strømmen til modem og ruter. NB! Ikke rør fiberkabelen, kun strømkontakten som skal ut!
  • Bredbånd på Kabel-TV: Trekk ut koaks-kabelen mellom TV/multimediekontakten i veggen og kabel-TV-modemet. Trekk også ut strømkabelen til modem og ruter.
  • Bredbånd på Radio: Trekk ut strømkabelen til antenne, modem og ruter.
  • Bredbånd på ADSL (kobbbernettet/telefonlinja): Trekk ut strømkabelen til modem og ruter. Husk også å trekke ut telefonkabelen.
  • Det kan være lurt å ta et bilde med mobiltelefonen av hvordan ting var koblet. Da vet du hvor kablene skal stå når uværet er over eller er tilbake etter ferien.
  • Montér overspenningsvern. FG-godkjente overspenningsvern er å få kjøpt i mange butikker som selger data- og elektrisk utstyr.

Når uhellet er ute

Har du vært uheldig og fått ødelagt elektronikk som følge av lynnedslag? Ta kontakt med ditt forsikringsselskap og oss i Ren Røros Digital, så går det forhåpentligvis fort å få deg på nett igjen. Utstyr hjemme hos deg er ditt ansvar. Utstyr som modem, trådløs router, telefonadapter og dekoder som må byttes grunnet lynnedslag vil du måtte betale selv. Utgifter dekkes evt. via din forsikring.

Slik når du vårt kundesenter:

Tlf. 72 41 48 60 eller cbfg.qvtvgny@eraebebf.ab
Våre åpningstider er mandag – fredag kl. 08.00–16.00.

SMS DIGITAL til 2401
Du kan også kontakte oss på SMS enten det er feilmelding eller andre ting!
Send DIGITAL <mellomrom> din melding inkl. kundenummer eller navn på abonnenten, til 2401.